Pozitivní i negativní účinky luštěnin aneb konzumujeme luštěniny

Zejména po vánočních svátcích, kdy jsme jedli jen vánoční cukroví, smaženého kapra nebo řízky a bramborový salát, se musíme dát rychle do formy, pokud chceme v létě okouzlit svou postavou. K vysněné a pevné postavě patří také pravidelná a zdravá strava, která zároveň musí být i vyvážená. V ideálním případě by měla být plná luštěnin, což doporučují odborníci. Je však jen otázkou, jestli jsou luštěniny opravdu tak zdravé, jak se o nich povídá.

Všude na internetu se dočtete, že jsou luštěniny to nejlepší, co do jídelníčku můžete zařadit. Jenže pravdou je, že luštěniny mají i negativní účinky. Prozraďme si jak pozitivní, tak i negativní účinky těchto potravin, které podle odborníků mají mít čestné místo v jídelníčku.

Pozitivní účinky luštěnin

Nejdříve se zaměřme na to pozitivní, co nám luštěniny přináší. Přece jen je to něco, co k životu podle odborníků potřebujeme. V luštěninách se vyskytuje velké množství vlákniny, která je potřebná pro správné fungování tlustého střeva. Vláknina má ale také pozitivní dopad na metabolické procesy v našem těle. Dokáže dokonce zahnat i mnohá civilizační onemocnění.

Luštěniny jsou také plné antioxidantů. Luštěniny taktéž mohou snížit hladinu špatného cholesterolu v krvi.

Negativní účinky luštěnin

Jak jsme ale zmínili, luštěniny nejsou jen dobré pro život, ale mají i negativní účinky. Mohou se v nich totiž vyskytovat zdraví škodlivé látky, jako jsou fytáty, saponiny nebo alfa-galaktosidy. Právě tyto látky mohou způsobit nežádoucí zdravotní komplikace. Jedná se totiž o takzvané antinutriční látky.

Luštěniny jsou tedy na jednu stranu skvělé, na druhou stranu by se to s nimi nemělo přehánět. I zde tedy platí, že všeho moc škodí. Doporučujeme tedy luštěniny do jídelníčku zakomponovat, ovšem nepřehánět to s nimi. Ideální je konzumace luštěnin třikrát či dvakrát do týdne.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *