Podnikání

Jak zvýšit hodnotu své nemovitosti před prodejem?

Pokud uvažujete o prodej nemovitostí, určitě byste chtěli dosáhnout co nejvyšší možné ceny. Klíčem k úspěchu je často správná příprava a promyšlené úpravy, které zvýší atraktivitu vašeho bytu nebo domu v očích zájemců. Nemusíte přitom hned investovat statisíce do rozsáhlých rekonstrukcí – někdy stačí jen pár chytrých kroků, aby se váš domov proměnil v lákavou nabídku na trhu. V následujících bodech se dozvíte, jak jednoduše zlepšit vzhled nemovitosti a jak správně prezentovat její přednosti.

Zaměřte se na první dojem

První dojem je pro potenciální kupce zásadní. Když přijdou na prohlídku, okamžitě si začnou vytvářet představu o tom, zda by se zde cítili příjemně. Proto ještě předtím, než vpustíte zájemce dovnitř, vyplatí se zkontrolovat, jak vypadá vstupní část domu nebo chodba. Pokud jde o rodinný dům, udržujte předzahrádku čistou, posekanou a klidně přidejte pár květin. U bytů v panelových a činžovních domech dbejte na to, aby společné prostory nebyly zavaleny zbytečnými věcmi a působily upraveným dojmem.

Čistota a pořádek hrají velkou roli i uvnitř. Pokuste se tedy odstranit vše, co by mohlo působit chaoticky, a raději zvolte jednoduchou, neutrální výzdobu. Usnadníte tím kupcům představu, jak by si prostor mohli zařídit po svém. První dojem může rozhodnout, zda bude mít zájemce chuť pokračovat v prohlídce, nebo se už v duchu porozhlíží jinde.

Odhalte a opravte nedostatky

Ačkoli se může zdát lákavé některé vady skrýt, dlouhodobě se to nevyplácí. Pokud váš byt nebo dům trpí problémy s vlhkostí, elektroinstalací či vodovodními rozvody, kupující to stejně časem zjistí. Je lepší udělat potřebné opravy předem, protože investice do základních oprav dokáže významně zvýšit hodnotu nemovitosti a také důvěru zájemců.

Menší nedostatky jako odštípnutá dlaždička, prošlapaný koberec či nefunkční zásuvka mohou rovněž udělat negativní dojem. Přitom jejich oprava nestojí mnoho času ani peněz, ale dokáže o úroveň povýšit celkový vzhled. Když se zbavíte podobných detailů, kupujícím se bude zdát vaše nemovitost v lepším stavu a zároveň získají pocit, že o ni bylo dobře postaráno.

Využijte homestaging pro lepší prezentaci

Homestaging je v současnosti velmi populární metoda, jak zvýšit atraktivitu nemovitosti a tím i její prodejní cenu. Spočívá v profesionálním naaranžování interiéru tak, aby lépe vynikla jeho dispozice a potenciál. Homestaging často zahrnuje výměnu některých kusů nábytku, barevné sladění doplňků a odstranění osobních předmětů, které by mohly odvádět pozornost zájemců. Cílem je, aby se budoucí kupci dokázali snáze představit v daném prostoru a odnesli si pozitivní dojem.

Výhodou homestagingu je, že náklady na něj mohou být poměrně nízké v porovnání s tím, kolik dokáže zvýšit hodnotu nemovitosti. Pokud nemáte k dispozici služby profesionálního homestagera, můžete se inspirovat v katalozích, na internetu nebo se poradit s designérem. Zkuste například přidat pokojové rostliny, výrazné polštáře či jiné drobné dekorace, které navodí příjemnou atmosféru. Hlavní je, aby interiér vypadal svěže, upraveně a zároveň ne příliš přeplněně.

Jak dát prostoru moderní šmrnc

Nemusíte byt nebo dům kompletně přestavět, abyste mu dodali moderní nádech. Stačí se zaměřit na několik výrazných prvků, které zaujmou na první pohled. Pokud máte starší kuchyňskou linku, můžete ji osvěžit novými úchyty nebo nátěrem dvířek. V koupelně někdy postačí vyměnit vodovodní baterie za modernější, případně zrenovovat spáry mezi dlaždicemi.

Zároveň můžete zkusit sjednotit barevné ladění místností. Jasné, neutrální tóny jako bílá, béžová či světle šedá interiér opticky zvětší a prosvětlí. Pokud chcete něco odvážnějšího, vyberte si jednu stěnu, kterou vymalujete sytější barvou. Někdy postačí i nalepovací tapeta s decentním vzorem, která vnese do prostoru nový prvek, aniž byste museli dělat větší stavební úpravy.

Dejte si záležet i na exteriéru

U domů je exteriér často to první, co kupující vidí. Fasáda by měla být čistá a pokud možno bez fleků či opadané omítky. Stejně důležitá je i střecha – zkontrolujte, zda nepotřebuje opravu nebo výměnu poškozených tašek. Udržovaná zahrada se sekaným trávníkem, uspořádanými keři a případným posezením může zvýšit celkový dojem z nemovitosti.

Pokud nabízíte byt v panelovém či cihlovém domě, zamyslete se nad tím, jak vypadá okolí domu, společná chodba a výtah. Někdy postačí jednoduchá úprava: zajistit výmalbu společných prostor či dát dohromady sousedy k menšímu úklidu. Když bude nemovitost působit atraktivně i zvenku, zvýší se šance, že ji lidé budou chtít vidět i zevnitř – a to je zásadní krok k úspěšnému prodeji.

Když promyšlené úpravy vedou k vyšší prodejní ceně

Pečlivá příprava nemovitosti před prodejem je klíčová, pokud chcete docílit co nejvýhodnějšího obchodu. Drobné opravy, modernizace interiéru či profesionální homestaging mohou rozhodnout, zda se kupci o vaši nabídku poperou, nebo ji nechají bez povšimnutí. Nezáleží přitom na tom, jestli prodáváte menší byt v centru nebo rodinný dům na venkově – když nemovitost vyzařuje čistotu, funkčnost a vkus, máte šanci získat lepší cenu a zároveň urychlit samotný prodej.

Na závěr pamatujte, že i výborně připravená nemovitost potřebuje kvalitní propagaci. Neváhejte ji proto nafotit profesionálním fotografem a připravit atraktivní inzerát s důrazem na jedinečné přednosti. Pokud máte pocit, že se do úprav a propagace sami pouštět nechcete, je tu vždy možnost spolupráce s realitním makléřem nebo odborníky na design. Ať už se ale rozhodnete jakkoli, samotný fakt, že chcete dům či byt před prodejem vylepšit, je cesta k úspěchu – vaši budoucí kupci to jistě ocení, a to se pozitivně projeví i na výsledné ceně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *